De nye anbudsdetektivene: Slik vil de jakte på konkurrentens gamle synder for å vinne milliardkontrakten
- Robert Myhre
- 6 days ago
- 3 min read

Anbudskrigen har fått et nytt våpen: Ferdigpakket skittentøy fra rivalens fortid
En fersk rettsavgjørelse, utløst av et anonymt tips, har endret spillereglene for norsk næringsliv. Nå starter en ny type etterretningskappløp. Fremtidens våpen er ikke lenger bare et rykte, men ferdige pakker med dokumentasjon på konkurrentens gamle synder, levert anonymt til oppdragsgiver.
Kampen om en E6-kontrakt endte nylig med en juridisk bombe for den italienske entreprenørgiganten Itinera. Se vår artikkel om saken her. Selskapet ble avvist av Statens vegvesen, ikke på grunn av feil i tilbudet, men på grunn av sosial dumping hos en underleverandør i tidligere prosjekter i Danmark.
Det avgjørende var hvordan saken startet: Med et anonymt tips.
Dette tipset avdekker en ny og brutal virkelighet: Selskaper har nå en "historisk gjeld". Deres pålitelighet måles ikke lenger bare ut fra fremtidsplaner, men også ut fra fortidens synder i hele den globale leverandørkjeden. Fremtidens tips vil ikke bare være et hint, men en ferdig etterforsket sak.
Fra tips til ferdig bevismateriale
Det som skjedde i Itinera-saken var bare begynnelsen. Den nye offensive strategien vil ikke basere seg på tilfeldigheter, men på systematisk etterretning. Fremtidens scenario ser slik ut:
En konkurrents «anbudsdetektiver» saumfarer internasjonale rettsdatabaser, NGO-rapporter og mediearkiver. De finner en dom mot en av dine tidligere underleverandører i Polen. De oversetter dommen, sammenfatter de fellende punktene, og legger ved en juridisk analyse som kobler funnet direkte til avvisningsgrunnene i det norske anskaffelsesregelverket.
Hele denne dokumentpakken leveres så anonymt til den offentlige oppdragsgiveren. Oppdragsgiver sitter da ikke med et vagt rykte, men med et ferdig saksdokument. Presset for å agere blir enormt.
Ikke bare et problem for byggebransjen: Slik kan det ramme deg
Den nye risikoen er sektoroverskridende. Ethvert selskap med en internasjonal historie må nå se seg over skulderen.
Eksempel fra IT-sektoren: Et stort norsk IT-selskap konkurrerer om en kritisk digitaliseringskontrakt. En konkurrent leverer anonymt en ferdig pakke med dokumentasjon på at selskapets tidligere indiske underleverandør ble kritisert for brudd på arbeidsmiljøloven. Pakken inneholder oversatte medieartikler og en analyse av hvordan dette utgjør en «alvorlig feil».
Eksempel fra Helse og Tekstil: En norsk klesprodusent byr på en uniformkontrakt. En rival leverer anonymt en pakke med en NGO-rapport fra 2022 som dokumenterer uverdige forhold hos en tidligere underleverandør i Bangladesh, komplett med bilder og vitnesbyrd.
Eksempel fra Industrien: En norsk industrigigant konkurrerer om en prestisjefylt vedlikeholdskontrakt for Forsvaret. En «anbudsdetektiv» finner en rettsavgjørelse fra Polen fra 2023, der en lokal underleverandør selskapet brukte, fikk store bøter etter en alvorlig arbeidsulykke forårsaket av manglende sikkerhet. Selv om hendelsen er urelatert, kan den nå defineres som en "alvorlig feil" som undergraver selskapets egnethet.
Det nødvendige forsvaret: Gransk deg selv først
Den nye trusselen tvinger frem en like kraftig defensiv strategi: Retrospektiv due diligence. Store selskaper har ikke lenger noe valg. De må selv hyre inn eksperter for å gjennomføre en systematisk granskning av sin egen globale prosjekthistorie for de siste 3-5 årene.
De må stille seg spørsmålet: "Hvilke lik ligger begravet i våre arkiver som en konkurrent kan finne?"
Dette innebærer en jakt på egne svakheter, identifisering av gamle "problemprosjekter" og utarbeidelse av dokumentasjon på avbøtende tiltak – såkalt "self-cleaning". Man må ha forsvaret klart før angrepet kommer.
En ubehagelig plikt: Næringslivets nye forsvarsvåpen
For norske selskaper er denne nye virkeligheten også et forsvarsvåpen. Når store internasjonale aktører med komplekse, globale leverandørkjeder kommer til Norge, er en systematisk granskning av deres fortid den mest effektive måten å jevne ut konkurranseforholdene.
Spørsmålet norske styrerom nå må stille seg, er ikke lenger bare defensivt. Det er strategisk og offensivt: Har vi råd til å la være?
I en milliardkonkurranse mot aktører med en lang og uoversiktlig internasjonal historie, er det å ignorere dette verktøyet en strategisk feil. En ledelse som sover i timen, og ikke bruker dette nye våpenet for å forsvare sin posisjon, kan argumenteres for at i praksis ikke gjør jobben sin.
Den ubehagelige konklusjonen er at "motpartsgranskning" ikke lenger er en obskur øvelse. Det har blitt en del av spillet – og de som ikke lærer seg reglene, risikerer å bli tatt ut av konkurransen lenge før tilbudet deres i det hele tatt blir vurdert.