Eksosrøret - det grønne paradokset i offentlige innkjøp
- Robert Myhre
- 2 days ago
- 4 min read

Det grønne paradokset i offentlige innkjøp
Når det offentlige bruker milliarder på varer og tjenester, skal de samtidig drive frem det grønne skiftet. Men en fersk avgjørelse avslører et paradoks: Noen ganger er det bedre for miljøet å omgå hovedregelen. Samtidig viser praksis at komplekse miljøkrav ofte kokes ned til et spørsmål om eksosrør.
Hvert år kjøper det offentlige Norge inn for over 700 milliarder kroner. Denne enorme pengesekken er ikke bare til for å dekke behov for sykehussenger, veier og transport; den er også et kraftig politisk verktøy. Stortinget har bestemt at disse pengene skal brukes til å redusere skadelig miljøpåvirkning.
Hovedregelen er klar og ambisiøs: Når en kommune eller et statlig foretak lyser ut en konkurranse, skal klima- og miljøhensyn vektes med minimum 30 prosent. Dette skal tvinge leverandører til å konkurrere om å være grønnest.
Men hva om denne regelen faktisk står i veien for den beste miljøløsningen?
Saken i Nord
En nylig sak hos Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) setter problemstillingen på spissen. Helse Nord RHF skulle kjøpe pasienttransporttjenester i Nordland, Troms og Finnmark. Miljøambisjonene var høye.
I stedet for å følge hovedregelen om 30 prosent vekting for ordinær pasienttransport, valgte Helse Nord en annen strategi: De stilte et absolutt krav om at alle biler skulle være nullutslippskjøretøy. Punktum.
Kun ved helt spesielle forhold – som manglende infrastruktur eller ekstreme klimatiske forhold som truet pasientsikkerheten i distriktene – kunne det gis unntak.
(For transport av rullestolbrukere brukte de derimot hovedregelen og vektet miljø 30 prosent, da markedet for elektriske rullestolbiler ikke er like modent.)
En av tilbyderne som tapte konkurransen, klaget. De mente Helse Nord brøt reglene ved å droppe 30-prosentkravet for de ordinære bilene.
Logikken: Risiko mot garanti
Hvorfor kan et absolutt krav være bedre for miljøet enn å belønne de som er grønne? Svaret ligger i konkurransedynamikken og forskjellen på "bør" og "må".
Se for deg to scenarioer:
I Scenario A (Vekting) konkurrerer miljø (30 %) mot pris (f.eks. 70 %). En leverandør tilbyr en bilpark med kun bensinbiler, men til en svært lav pris. En annen tilbyr elbiler, men er dyrere. Her er det en reell risiko for at den billige bensin-leverandøren vinner, fordi pris teller mer enn miljø. Man håper på en grønn vinner, men man garanterer det ikke.
I Scenario B (Absolutt krav) sier oppdragsgiver: "Kun nullutslippsbiler aksepteres." Alle som tilbyr noe annet blir avvist. Deretter konkurrerer de gjenværende leverandørene kun på pris og andre kvalitetskrav (ingen tildelingskriterier på miljø). Miljøeffekten er garantert.
Regelverket tillater dette unntaket, men bare hvis det er «klart» at det gir en bedre miljøeffekt. Som KOFA påpekte i sin vurdering: Et absolutt krav sikrer at samtlige biler er utslippsfrie. Man eliminerer risikoen for at en leverandør med færre utslippsfrie biler, men lavere pris, vinner kontrakten. Dermed kunne oppdragsgiver lovlig unnlate å ha miljøkriterier.
Avgjørelsen: Rett mål, feil i metoden
KOFA ga Helse Nord medhold i at deres strategi var «klart» bedre for miljøet enn hovedregelen. Helse Nord hadde undersøkt markedet grundig og konkludert med at det var modent nok til å kreve nullutslipp. Strategien fungerte også – begge finalistene i konkurransen tilbød 100 prosent elbiler.
Likevel fikk Helse Nord en smekk på fingrene. Regelverket sier nemlig at dersom man skal bruke dette unntaket, må man begrunne hvorfor i konkurransedokumentene. Det hadde Helse Nord glemt.
De hadde altså gjort det som var best for miljøet, men de hadde brutt en formell regel på veien. Fordi denne byråkratiske feilen ikke påvirket hvem som vant konkurransen, slapp de imidlertid å avlyse den.
Miljøets blindsone
Saken illustrerer hvorfor unntaksregelen er fornuftig. Men den åpner også for en dypere og mer problematisk diskusjon: Hva mener vi egentlig med "miljøhensyn"?
I praksis ser vi ofte at komplekse miljøutfordringer reduseres til ett enkelt, målbar parameter. I Helse Nord-saken, som i de fleste transportanskaffelser, ble "miljø" synonymt med utslipp under bruk – altså om det kommer eksos ut av røret eller ikke.
Dette er en nødvendig, men potensielt farlig forenkling. En elbil har null utslipp når den kjører, men er den alltid det mest miljøvennlige alternativet i et livsløpsperspektiv?
En fullstendig miljøvurdering bør også inkludere:
Produksjon: Hva er utslippene fra fabrikken? Hvor kommer materialene, inkludert kontroversielle mineraler til batteriene, fra?
Energikilde: Hvor kommer strømmen til ladingen fra? Er den fornybar?
Levetid og reparasjon: Hvor lenge varer bilen, og kan den enkelt repareres?
Fanget av målbarhet
Hvorfor stiller ikke det offentlige krav til hele livssyklusen? Svaret er ofte pragmatisk og juridisk. Anskaffelsesregelverket krever at alle krav skal være objektive, forutberegnelige og etterprøvbare. Man må kunne bevise hvem som er best, og det må kunne forsvares i retten.
Det er enkelt å sjekke i Kjøretøyregisteret om en bil er registrert som nullutslippskjøretøy. Det er langt mer krevende, og ofte nesten umulig, å få sammenlignbare og verifiserbare data på nøyaktige utslipp fra produksjonen av ulike bilmodeller, eller å garantere strømmens opprinnelse gjennom en flerårig kontrakt.
Resultatet er at oppdragsgivere velger de lavthengende fruktene – de kravene som enkelt kan måles.
Helse Nord-saken viser at regelverket har fleksibilitet til å velge den mest effektive strategien for å nå miljømål. Men den er også en påminnelse om at jakten på målbare kriterier kan føre til at vi optimaliserer for det vi kan telle, snarere enn det som virkelig teller i det store klimaregnskapet.