top of page

Sikkerhetshullet: Gjengkriminelle kan vinne anbud hos Kripos

Updated: 4 days ago


ree

Anskaffelsesregelverket krever at leverandører dømt for organisert kriminalitet skal avvises. Men oppdragsgiver har ingen lovlig måte å sjekke det på.


Avvisningsplikt uten verktøy

Etter anskaffelsesforskriften § 24-2 skal oppdragsgiver avvise en leverandør dersom leverandøren eller personer i ledelsen er rettskraftig dømt for:

  • Deltakelse i en kriminell organisasjon

  • Korrupsjon

  • Bedrageri

  • Terrorhandlinger

  • Hvitvasking eller finansiering av terrorisme

  • Barnearbeid og menneskehandel


Plikten er absolutt. Leverandøren skal avvises. Selskapet kan også bli avvist dersom det er ansatte i ledelsen som er dømt, eller de er tillknyttet et selskap som er dømt. Men hvordan skal oppdragsgiver vite om leverandøren er dømt?


Ingen hjemmel for politiattest

Etter politiregisterloven § 36 kan vandelskontroll "bare foretas når den har hjemmel i lov eller forskrift." Kravet er absolutt. Uten lovhjemmel - ingen politiattest.


Politiregisterforskriften kapittel 34 lister uttømmende opp hvem som kan kreve politiattest. Listen omfatter blant annet:


  • Frivillige organisasjoner med barneaktiviteter

  • Det Kongelige Hoff

  • Låsesmeder og alarmmontører

  • Museer med statlig tilskudd

  • Fritidsklubber


Offentlige anskaffelser er ikke på listen.


En offentlig oppdragsgiver kan dermed ikke kreve politiattest fra en leverandør - verken for selskapet, ledelsen, eller de ansatte som skal utføre arbeidet. Leverandøren kan heller ikke selv søke om politiattest med "offentlig anskaffelse" som formål - det er ikke et gyldig formål etter politiregisterforskriften.


ESPD - ærlighet fra kriminelle

I praksis baserer offentlige oppdragsgivere seg på ESPD (egenerklæringsskjema), der leverandøren selv krysser av for at verken selskapet eller ledelsen er dømt for de aktuelle forholdene.

Systemet hviler altså på at personer dømt for korrupsjon og bedrageri svarer ærlig på et avkrysningsskjema. Ingen etterkontroll er mulig - for oppdragsgiver mangler hjemmel til å verifisere opplysningene.


Konkrete scenarioer

Renhold hos Kripos: Et vaskefirma vinner anbudskonkurranse om renhold ved Kripos' lokaler. Kripos kan ikke kreve politiattest - verken av selskapet, av ledelsen, eller av renholderne som skal ha tilgang til lokalene. For alt Kripos vet kan samtlige i firmaet være dømt for organisert kriminalitet. De ansatte får tilgang til lokaler, observerer rutiner, kartlegger ansatte. Kripos må stole på et avkrysningsskjema.


Hjemmetjenester: En kommune setter hjemmetjenester ut på anbud. Hadde kommunen utført tjenesten selv, kunne den kreve politiattest av egne ansatte etter helse- og omsorgstjenesteloven. Men når tjenesten settes ut til privat leverandør, kan kommunen som oppdragsgiver ikke kreve politiattest av leverandørens ansatte. Pleietrengende eldre får fremmede inn i sine hjem - uten vandelskontroll.


Vedlikehold i fengsel: En privat leverandør vinner kontrakt på rørleggerarbeid i et fengsel. Håndverkerne får tilgang til sikrede områder. Kriminalomsorgen kan ikke kreve politiattest. Perfekt for å smugle inn telefoner eller narkotika.


Museer kan - Kripos kan ikke

Parodien blir komplett når man ser hvem som faktisk har hjemmel.

Etter politiregisterforskriften § 34-18 kan "museer som mottar statlig tilskudd" kreve politiattest av "personer som skal utføre slike oppgaver uten å være ansatt."


Nasjonalmuseet kan altså kreve politiattest av innleid vaktpersonell som skal passe på malerier.

Kripos kan ikke kreve politiattest av innleid renholdspersonell som skal ha tilgang til etterforskningsdokumenter.


NTAES-rapportens udokumenterte påstand

I rapporten "Leverandører til det offentlige" (2022) skriver Nasjonalt tverretatlig analyse- og etterretningssenter at "oppdragsgiver kan etter anskaffelsesregelverket etterspørre politiattest av både virksomhet og nøkkelpersoner."


Som rettslig grunnlag viser rapporten i fotnote 75 til "KOFA. (2014). Klagenemndas avgjørelse (2013-111)". En gjennomgang av KOFAs avgjørelser viser imidlertid at denne saken ikke omhandler politiattest eller vandelskontroll.


Rapporten oppgir videre at det i 2020 ble utstedt 1.047 personattester og 130 foretaksattester til formålet "offentlige anskaffelser." Dette reiser spørsmål: På hvilket hjemmelsgrunnlag ble disse attestene utstedt? Politiregisterforskriften inneholder ingen slik hjemmel.


600 milliarder i frigang

600 milliarder kroner årlig går gjennom offentlige anskaffelser i Norge. NTAES' egen rapport viser at 5 prosent av leverandørene hadde straffedommer eller sanksjoner. Disse leverandørene mottok 23 prosent av kontraktsverdien - 243 milliarder kroner over fem år.


Lovgiver har altså:

  • Innført obligatorisk avvisningsplikt for alvorlig kriminalitet

  • Unnlatt å gi oppdragsgiver verktøy til å kontrollere det

  • Basert hele systemet på at kriminelle svarer ærlig på skjema


Er dette en glipp, eller et bevisst valg? Uansett står døren vid åpen.


Hvordan vinne anbud
11. februar 2026, 12:00–15:00Webinar
Register Now

Basiskurs
3. februar 2026, 09:30–14:50Webinar
Register Now

Anbud og forhandlinger i praksis
13. januar 2026, 09:30–14:50Webinar
Register Now

Hvordan lage et godt konkurransegrunnlag – kvalifikasjonskrav, kravspesifikasjon...
27. januar 2026, 09:30–14:50Webinar
Register Now

 
 
  • 5 største fallgruver i rammeavtaler - gratis webinar
    5 største fallgruver i rammeavtaler - gratis webinar
    06. jan. 2026, 09:30 – 10:15
    Webinar
    Jeg lanserer min nye bok om rammeavtaler (365 sider)! Bli med på et gratis webinar hvor jeg deler smakebiter og ser på de 5 største fallgruvene du må unngå etter Simonsen & Weel. Sikre deg plass nå og lær hvordan du unngår de dyreste feilene.
  • Anbud og forhandlinger i praksis
    Anbud og forhandlinger i praksis
    tir. 13. jan.
    13. jan. 2026, 09:30 – 14:50
    Webinar
    Full kontroll på gjennomføringen – enten det er ren anbudskonkurranse eller med forhandlinger. Lær å håndtere avklaringer, avvisning og forhandlinger korrekt. Nytt heldagskurs!
  • Gratis lanseringswebinar: Hvordan vinne anbud i 2026
    Gratis lanseringswebinar: Hvordan vinne anbud i 2026
    14. jan. 2026, 19:00 – 23:00
    Lanseringswebinar
    I forbindelse med lanseringen av boken Hvordan vinne anbud, inviterer vi til gratis lanseringswebinar
  • Hvordan lage et godt konkurransegrunnlag – kvalifikasjonskrav, kravspesifikasjoner og tildelingskriterier i praksis
    Hvordan lage et godt konkurransegrunnlag – kvalifikasjonskrav, kravspesifikasjoner og tildelingskriterier i praksis
    27. jan. 2026, 09:30 – 14:50
    Webinar
    Usikker på hvordan krav og tildelingskriterier henger sammen? Bli med på dette praktiske kurset og lær å skrive konkurransedokumenter som både fremmer kvalitet og reell konkurranse—uten unødvendige klager.
  • Basiskurs
    Basiskurs
    tir. 03. feb.
    Webinar
    03. feb. 2026, 09:30 – 14:50
    Webinar
    Lær hvordan du unngår vanlige fallgruver, optimaliserer prosessene dine, og sikrer at du alltid er i tråd med gjeldende lovverk. Kurset er designet for både nybegynnere og erfarne aktører, og gir deg verktøyene du trenger for å lykkes.
  • Hvordan vinne anbud
    Hvordan vinne anbud
    ons. 11. feb.
    11. feb. 2026, 12:00 – 15:00
    Webinar
    Dette kurset viser hvordan profesjonelle leverandører jobber: hvordan du posisjonerer deg før utlysning, skriver tilbud som faktisk gir poeng og priser taktisk innenfor reglene. Målet er enkelt: At du skal vinne flere kontrakter.
  • Oppdateringskurs i rammeavtaler 2026
    Oppdateringskurs i rammeavtaler 2026
    12. feb. 2026, 12:00 – 15:00
    Webinar
    Et avansert 3-timers webinar for deg som allerede kan anskaffelser. Få innsikt i de vanskeligste temaene – og boken Rammeavtaler inkludert.
Anbudskonkurranser
Anbudskonkurranser
When
29. apr. 2025, 12:30 – 15:00
Where
webinar

Forum for offentlige anskaffelser |  Org.nr. 933 432 394

bottom of page